november 5

0 comments

10 Tips voor het vinden van klanten

By Djoeke van Dooren

november 5, 2020


10 Tips voor het vinden van klanten

Als je net start als Virtueel Assistent is het vaak nog een uitdaging om leuke opdrachten binnen te halen. Vaak zijn virtueel assistentes echte ondersteuners die graag op de achtergrond werken en niet zo graag in de spotlight staan, waardoor ze het moeilijk vinden om opdrachten binnen te halen.

 

Je zult in het begin een beetje uit je comfortzone moeten stappen. Zelf vond ik het ook erg spannend in het begin, maar al gauw merkte ik dat het juist erg leuk is om steeds nieuwe mensen te leren kennen. Bedenk bij jezelf dat het doel alleen is je netwerk uit te breiden en dat je er niet meteen een verkoopgesprek van hoeft te maken. Dat haalt er al veel druk vanaf. Later merk je vanzelf of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen.

BESTAAND NETWERK

Je bestaande netwerk kent jou al, dus je hoeft ze waarschijnlijk niet meer te overtuigen van je kennis en ervaring. De know-like-trust factor is hoog.

  • Laat je bestaande netwerk weten dat je gestart bent als Virtueel Assistent. Dat kan zowel via social media als in real life! Je bestaande netwerk kent je al en de kans dat ze je een opdracht gunnen is net wat groter.
  • Kijk eens op LinkedIn wie uit je bestaande netwerk, in je doelgroep valt. Vraag hen of ze een keertje tijd voor je hebben omdat je graag een keer zou willen sparren en wil horen wat je voor ondernemers als zij kan betekenen. Het geeft jou nieuwe informatie over waar de ondernemers tegenaan lopen en zij horen wat jij allemaal te bieden hebt. Wellicht hebben ze zelf interesse in je diensten of misschien kennen ze wel iemand voor wie jouw diensten interessant zijn. Je mag ook gerust in het gesprek vragen of ze iemand kennen die binnen jouw doelgroep valt. Vraag de contactgegevens zodat je zelf initiatief kan nemen, dan ben je niet afhankelijk van jouw connectie.

Bestaand netwerk uitbreiden

Een opdracht vanuit je nieuwe netwerk vergt wat meer energie en geduld. Zij moeten je nog leren kennen en ontdekken welke diensten jij nu eigenlijk aanbiedt en wat jouw kwaliteiten zijn en vooral of ze denken dat er een klik is. Daarom is het goed je netwerk zoveel mogelijk uit te breiden. Dat kan op diverse manieren:

  • Huur een flexplek in een omgeving waar je ook je doelgroep kan vinden. (Zo heb ik mijn eerste klanten gevonden) Het is natuurlijk even een investering, maar dat verdient zich wel weer terug. En na een tijdje als je een een goede basis hebt gelegd, kun je de flexplek eventueel weer opzeggen. Maar de kans is groot dat je niet meer anders wil!
  • Ga naar een training waar ook je doelgroep komt en leg daar contacten. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een Social Media training of voor een training webbouwen waarvan je weet dat bijvoorbeeld coaches zich hier ook voor inschrijven. Uiteraard wel met live-dagen. Tijdens de live-dagen kun je mooi contact leggen, ze leren je ook al een beetje kennen en zien hoe je werkt. En natuurlijk leer jij veel over het cursus-onderwerp, iets wat je zowel voor je eigen bedrijf als voor je klanten in kan zetten.
  • Ga op die ene verjaardag eens niet bij je vrienden staan, maar knoop juist een gesprek aan met de mensen die je nog niet kent. Waarschijnlijk rolt er niet meteen iets uit, maar ze weten wat je doet en mocht zich een gelegenheid voordoen dan denken ze aan je. Vergeet niet naderhand even contact te leggen via LinkedIn of Facebook.
  • Uiteraard kun je ook naar een netwerkbijeenkomst in de buurt gaan. Kijk bijvoorbeeld eens welke lokale vrouwennetwerken er zijn bij jou in de buurt. Je moet dan natuurlijk wel je pitch goed in je hoofd hebben zitten, maar als je die nog niet helemaal hebt staan, dan kun je ook, als er gevraagd wordt wat je doet, de vraag even omdraaien. Vraag waar de ondernemer tegenaan loopt in het ondernemerschap. Dan kun je daarop inhaken door te vertellen wat jij als VA in zo’n geval kan betekenen.
    De prijzen voor lidmaatschap van een netwerkclub kunnen heel erg verschillen. Is de netwerkclub waar je graag bij wil nog wat prijzig voor je, kijk dan eens of het mogelijk is om zelf in het bestuur te komen, wellicht gelden er dan aangepaste voorwaarden.
  • Breid je lokale netwerk uit door hobbymatig bij een club te gaan. Of dat nou een koor, een tennisclub of fotografieclub is maakt niet uit, het gaat erom dat je nieuwe mensen ontmoet.
  • Of ga bij het bestuur van de sportclub van de kinderen.

ZICHTBAAR ZIJN

Marketing gaat om zichtbaar zijn, en dat kan online en offline.

  • Laat je eens interviewen door een lokale krant of lokale omroep over wat je als VA kunt betekenen voor ondernemers. Of schrijf een persbericht en stuur dit naar een aantal lokale kranten en/of ondernemers-tijdschriften. Het hoeft geen perfect verhaal te zijn, als je de redactie maar triggert met je verhaal. De ervaren journalisten helpen je daarna wel verder. En jij komt met je verhaal toch weer mooi in the spotlight.
  • Online kun je ook je netwerk uitbreiden. Wordt lid van diverse facebookgroepen waar ook je doelgroep zich bevindt. Door te reageren op berichten kun je laten zien dat je kennis en ervaring hebt. Ik heb bijvoorbeeld een keer gereageerd op een filmpje dat iemand plaatste en wat van zeer slechte kwaliteit was. Ik heb haar via een privé bericht wat tips gestuurd om de kwaliteit van haar video te verbeteren. Toen ik enige tijd later een oproep deed omdat ik op zoek was naar een stageklant voor een opleiding, reageerde zij ook. Of reageer op een bericht door aan te geven dat je graag wat tips geeft over iets wat je is opgevallen in een bericht als ze daar behoefte aan hebben. Als ze interesse hebben, vraag dan of dat mag in een telefoongesprek of tijdens een skypegesprek. Op die manier maak je meteen persoonlijk contact.

Wil je nog wat tips over hoe je jezelf kan presenteren op social media, lees dan het blog van Ellen 7x krachtig jezelf op social media

 

Djoeke van Dooren

About the author

Djoeke is Virtueel Professional. Ze laat andere ondernemers ook graag de voordelen ervaren van efficiënter online ondernemen. Daarnaast is haar expertise digitaal vormgeven. Ze ontwerpt visuals voor social media, logo's, huisstijlen en weggevers.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Tijdelijk GRATIS de "365 dagen Content Kalender"

>