maart 15

0 comments

De Perfecte Homepage

By Djoeke van Dooren

maart 15, 2021


HOE IS DE PERFECTE HOMEPAGINA OPGEBOUWD?

Als je wil gaan starten met het bouwen van je website komen er veel  vragen op je af: Welk CRM systeem ga ik gebruiken, welk thema, welke hosting etc. Maar als je die keuzes eenmaal gemaakt hebt, is het tijd voor de volgende stap, het daadwerkelijk bouwen van de website. Hoe pak je dat aan? En wat moet er allemaal op de homepage komen? We helpen je een beetje op weg:

 

BASIS

EXTRA

MENU

Een overzichtelijke website gebruikt in het menu titels die voor iedereen bekend zijn, zodat het voor iedereen meteen duidelijk is waar hij wat kan vinden.

Je menu moet bestaan uit:

BASIS

  • Homepagina
  • Diensten of aanbod
  • Over mij
  • Contact

EXTRA

  • Werkwijze
  • Blog
  • Testimonials

SEO-TIP

Ook Google begrijpt simpele titels als ‘Tips’ beter dan een of andere zelfverzonnen titel. Dit is iets wat je vindbaarheid kan vergroten. Dus originele titels verzinnen is niet nodig.

LOGO

Uiteraard plaats je je logo bovenin de menu balk voor herkenbaarheid. Zorg dat je logo duidelijk leesbaar is. Het geeft eigenlijk de eerste online indruk aan de bezoekers en moet de visie en persoonlijkheid van jouw bedrijf weergeven. 

TAGLINE

Onder of boven de Header afbeelding (of erop) zet je, in kleine letters, de tagline (ondertitel). De tagline is heel belangrijk. Daaraan kan de bezoeker meteen zien of hij op de juiste plek is. Het is eigenlijk een superkorte elevatorpitch (daarover later meer). Het verhoogt de kans dat de bezoeker blijft en verder kijkt.

Een goede tagline beantwoordt de volgende vragen:

  • Wat doe je
  • Voor wie zijn je diensten/producten
  • Waar ben je goed in
  • Wat maakt jou anders dan je concurrenten

TIP

Probeer je passie in de tagline te verwerken. Wat zouden tevreden klanten over je dienst zeggen. Natuurlijk is dat niet iets wat je zomaar uit je mouw schudt. Net als met het bedenken van de naam voor je bedrijf is dat een proces. Bedenk een paar taglines, door iedere dag even kort te brainstormen. Laat het even rusten en bekijk ze een paar dagen later nog eens. Waarschijnlijk springt er dan één uit. En bedenk dat je de tagline altijd in de loop van de tijd verder kan perfectioneren.

SEO-TIP

Gebruik je belangrijkste SEO-keyword in de tagline

HEADER-AFBEELDING

De header-afbeelding bepaalt sterk de sfeer die jij op je pagina neerzet. Zorg ervoor dat de afbeelding bij je huisstijl past. 

Kies bij voorkeur voor een foto van jezelf, mensen zien graag met wie ze zaken doen. Je legt op die manier meteen persoonlijk contact met je bezoeker. 

TIP

Afbeeldingen zijn de grootste oorzaak van trage websites. Om die laadtijd zo snel mogelijk te maken, zul je je afbeeldingen moeten optimaliseren. Dat betekent dat je de bestandsgrootte van de afbeelding zover mogelijk moet verkleinen. Daar zijn verschillende online tools voor beschikbaar.

SEO-TIP

Als je een afbeelding upload vergeet dan niet om vooraf het zoekwoord in de bestandsnaam en in de mediatheek de alttekst mee te geven.
Een slider vertraagt de website en Google kan dat niet waarderen. Bovendien wordt er vaak op iedere afbeelding gebruik gemaakt van de H1 kop en daar heeft Google ook moeite mee. Dus ook al zien ze er mooi uit, sliders zijn niet SEO-vriendelijk.

Praat niet over de bestemming 

maar over de vlucht

INHOUD

Uiteraard is het belangrijk om de aandacht van je bezoeker vast te houden. Je zult een tekst moeten schrijven waarin de bezoeker zich herkent. Hieronder wat tips om tot een goede tekst te komen.

 

MARKETINGBOODSCHAP

Een goede basis voor de inhoud van je homepagina is je marketing boodschap. Waarschijnlijk heb je deze al eerder geformuleerd, mocht je daar toch nog wat tips voor willen, lees dan meer over het formuleren van je marketingboodschap.

Als je deze voor jezelf geformuleerd hebt is het al een stuk makkelijker om de begintekst voor je homepagina te schrijven.

 

SCHRIJF VANUIT HET PROBLEEM VAN DE KLANT

Probeer in een paar regels te vertellen waarom de bezoeker jouw product of dienst nodig heeft. Waarin onderscheid jij je van je concurrentie.

Een bezoeker voelt zich aangesproken als er emotie verwerkt wordt in de tekst. Denk aan woorden die betrekking hebben op de onderwerpen tijd, geld en gezondheid. Bijvoorbeeld rust, overzicht, energie, meer winst, succesvol, geluk, balans tussen werk en privé etc.

Beschrijf niet hóé je de klant kan helpen, maar beschrijf het resultaat.

 

DE TEKST

Zorg ervoor dat je teksten makkelijk scanbaar zijn, de bezoeker kijkt slechts vluchtig over de pagina heen. Dus hou er vast rekening mee dat je straks bij het bouwen van de website de volgende opmaak kan toepassen:

  • korte teksten
  • verdeel je tekst op in onderdelen
  • gebruik koppen en subkoppen
  • gebruik opsommingstekens
  • ruime regelafstand
  • maak de belangrijkste woorden vetgedrukt
  • geef eventueel een samenvatting of conclusie

Over de lengte van de tekst zijn de meningen verdeeld. De een zegt dat je vooral veel informatie aan de bezoeker moet geven en de ander zegt dat de bezoeker niet teveel wil lezen. Toch maak ik daarbij een kanttekening. Naar mijn mening is het 't belangrijkst dat je de interesse van de lezer vasthoudt en dus een tekst schrijft die blijft boeien. En als dat een lang stuk is, kan dat net zo interessant zijn als een kort stuk. Doe wat voor jou goed voelt en wat bij jou en je bedrijf past.

TIP

Als je de inhoud hebt geschreven, bekijk dan kritisch of je zinnen niet te lang zijn en of bepaalde stukken van zinnen ook weggelaten kunnen worden.

SEO-TIP

De homepagina moet minimaal 300 woorden bevatten.

Zet onder iedere pagina een link naar een andere pagina van je website. Zorg dat een pagina-einde geen doodlopende weg is. Zet daar bijvoorbeeld niet “klik hier voor mijn diensten”, maar “lees meer over mijn diensten”. Google begrijpt het woord “hier” niet.

FOOTER

Sommige mensen maken geen gebruik van de footer, dat is jammer. Het is een mooie plek om je contactgegevens neer te zetten. Op die manier maak je het de bezoekers op iedere pagina makkelijk om contact met je op te nemen.

Wat kan er verder in de footer?

 

BASIS

  • Contactgegevens
  • Menu

EXTRA

  • Call-to-action knop
  • Inschrijfformulier
  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden
  • Social Media knoppen

TIP

CTA (Call to action) Je wil de bezoeker graag verleiden om actie te nemen. Dat kan zijn het aanschaffen van een product, het kijken van een video, het inschrijven op je nieuwsbrief of lid worden van de Facebook community. Zorg ervoor dat je op iedere pagina één CTA aanbied.

SEO-TIP

Google beloont het als je interne links op je website hebt staan. De footer is een goede plek om interne links naar andere pagina’s van je website te plaatsen d.m.v. het plaatsen van het menu. (daarnaast is het ook voor de bezoeker weer makkelijker navigeren uiteraard)

ONDERKANT BALK

Deze balk wordt gebruikt voor de credits. Hier kun je aangeven bij wie het copyright ligt en eventueel door wie de website gebouwd is. 

EXTRA MENUBALK

Als je je menu overzichtelijk wil houden dan is het handig om eventueel een extra menubalk toe te voegen boven de standaard menubalk. In deze menubalk kun je extra opties toevoegen.

Je kunt hem gebruiken om een Call to action onder de aandacht te brengen. Denk bijvoorbeeld een knop voor het online inplannen van een afspraak, een knop om je direct te bellen, een knop voor het inschrijven op je nieuwsbrief of het plaatsen van je social media buttons. 

Djoeke van Dooren

About the author

Djoeke is Virtueel Professional. Ze laat andere ondernemers ook graag de voordelen ervaren van efficiënter online ondernemen. Daarnaast is haar expertise digitaal vormgeven. Ze ontwerpt visuals voor social media, logo's, huisstijlen en weggevers.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Tijdelijk GRATIS de "365 dagen Content Kalender"

>